21-29.07. 2023 Gdyně – Polsko
Na konci července se konalo Mezinárodní Mistrovství lodní třídy Flying Dutchman v Gdyni na Baltu. Za Českou republiku se účastnily letos dvě posádky CZE21 Jiří Hrubý / Roman Houdek a CZE11 Milan Grill / Tomáš Palkovský. Obě dvě posádky se těšily na krásný jachting na moři, pořádný vítr, velké vlny, silnou konkurenci a nekonečně dlouhé trati. A jak to bylo ?
58 lodí z 9 zemí a 2 kontinentů….
Jirka s Kožichem odjeli několik dní dopředu trochu se rozjezdit v revíru a posádka CZE11 se k nim připojila v pátek ráno. Obě lodě proměřili mezi prvními a zbývající dny do začátku mistrovství se obě lodě věnovali společnému tréningu. Gdyně se mění v červenci na velký festival jachtingu kdy v průběhu jednoho měsíce se před přístavem vystřídají snad všechny lodní třídy a tak je celá marína přecpaná tu Optíkama a tu zase Tornádama. Společné pro celý měsíc je každodenní porce parádního je ježdění daleko na širým. Zároveň s mořem vás přivítá i nefalšované baltské počasí….nízké mraky se silným větrem a slunce co střídá proudy vody. Organizace se Polákům zdařila, počínaje včasným vyvlajkováním startu až po rychlý špagety do žaludku po dlouhém dni. Pořadatel každý den pořizoval live video ze závodního prostoru které průběžně běží na břehu na velkoplošné obrazovce a tak i nejezdící doprovod si přijde na své stejně tak jako příznivci z řad jachtařů kteří si můžou zamudrovat kam bylo lepší jet u trekování všech rozjížděk.
Den O – zahájení: V neděli odpoledne se jela tréningová rozjížďka pro srovnání mířidel a i když o nic nejde alespoň si vyzkoušíte vodu v konkurenci. Sice se moc nepovedla a vítr se stihnul otočit o 180° ale alespoň se všichni těšili na večerní zahajovací ceremoniál v nóbl galerii s laskominami pro ty co se nenajedli. Ode dneška bude DEN21 bratrů Bojsen-Mollerů obhajovat titul.
Den 1 – dvě rozjížďky střední vítr od břehu: Pondělí přineslo docela slunečné počasí s větrem 4-6m/s. Velkým zjištěním pro obě posádky byl skákající vítr který nemilosrdně likvidoval jakékoliv naděje. CZE11 se potýkala s ostychem při startu a moc se nám nedařilo a tak jsme si nakonec připsali nelichotivé 30 a 40 místo. CZE 21 na tom byla o poznání lépe a s dojezdy 16 a 12 měla slibně rozjeté mistrovství. Bohužel si Jirka při druhé rozjížďce hnul se zádama a nevypadalo to moc dobře. Vítěz dne HUN70
Den 2 – tři rozjížďky silný vítr slábnoucí od jihu: Den začal oznámením CZE21 že musí závody skrečovat neboť záda ve své urputnosti nepolevila. Startovalo se jako obvykle kolem poledne a tentokrát o poznání dál na širým. Cesta na start trvala přes hodinu a půl a to se mněli ještě odjet ten den tři rozjížďky. CZE11 se poučila ze svých startů a hned do první vyrazila jak šílená a na první bójku točila ještě ve větru 6-7m/s na šestém místě. Zato pak se přihnala přeháňka a vítr se rozfoukal k 10 a tak raum byl spíš let nad vodou a dvojku jsme již točili na 5 místě kdy jsme pelotónu ujeli o pořádný kus. Hvězdný okamžik však brzo skončil a jeden povedený manévr kdy jsme spojili halzu s stažením spinakeru způsobil velké Bada Bum a jednu pořádnou koupel…..dojeli jsem až 43. Další rozjížďka byla stále ve svižném tempu a 16 místo bylo satisfakce na kterou jsme čekali. Třetí rozjíždka už ve slábnoucím větru který se stáčel ke břehu byla pro změnu pohroma a další 40 místo. Vítěz dne GER88
Den 3 – dvě rozjížďky střední vítr slábnoucí z jihu: Ten den se startovalo kvůli průtrži až kolem půl druhé a vítr si s námi pořádně zahrál. Cestou na start zase někde u ruských břehů nás zavedl do cesty ponorky (naštěstí naší – spřátelené) a tak se všichni dutchmenáři splašili a vzali jí útokem. Následné rozjížďky se nesly v duchu nefouká a pak foukne 30° žádná míra a když jsi zrovna na opačným křídle máš smůlu. Konečné 23 a 24 místo je těžce vybojované. Slavnostní večeře na střeše námořního muzea byla zasloužená a lahodná. Vítěz dne GER88
Den 4 – rezervní den vítr nic ze všech směrů: Čtvrtek měl být odpočinkový a rezervní den ale protože předpověď na příští dny neslibovala nic dobrého vyrážíme na vodu. jedeme dlouho a dlouho a pomalu dokonce některé lodí museli být přitaženy a po několika pokusech odstartovat čekáme na vodě v bezvětří. Poslední pokus překazí změna větru o 90°a blížící se bouřka a tak za motorákem zpátky na břeh.
Den 5 – Střední vítr od břehu: Páteční rozjížďky měly být tři a nakonec to byla jen jedna a vše co se dělo pak už byla loterie na kterou nikdo neměl nervy a po dlouhém čekání jsme jeli na břeh zase ve vleku. CZE11 si zajela pro 37 místo a to byla ráda protože to vůbec nevypadalo dobře. Vítěz dne DEN21.
Den 6 – poslední slabý vítr všech směrů: Sobotní den začal absolutním bezvětřím a při síle větru 2m/s byla stažena vlajka Delta a měli jsme vyrazit na vodu. CZE 11 stejně jako další lodě zůstala na břehu – jezdit se má ve větru a né aby se za každou cenu ujelo vše…. Sobotní rozjížďky stáli za to vítr se točil a byl slaboučký a tak v navíc vypjaté atmosféře finále se děli věci: DEN21 zajeli 4 a 7 místo, HUN70 6a 6 místo a GER88 29 a 15 místo. Několik favoritů a číhatelů na bednu skončilo s BFD nebo tak mizernými výsledky že se jim o tom ani nebude chtít zdát (ITA4, NED26, GER98, HUN4).
Celkově bylo mistrovství světa v Polské Gdyni parádní závod a opravdu se toho najezdilo hodně. Celkový vítězové a mistři světa lodní třídy Flying Dutchman jsou bratři Bojsen-Mollerové z Dánska na DEN21 kteří vyhráli i kategorii bez škrtání a posádka 100+ před HUN70 Majthényi / Domokos a GER88 Lüdtke / Schäfers.
Příští mistrovství 2024 je v americkém St Petersburgu a pak už zase Evropa.
Trekování:
https://www.metasail.it/live/437/
výsledky:
https://events.pya.org.pl/flying-dutchman-world-championship-2023,e86
photo Gdynia sailing days:
https://drive.google.com/drive/mobile/folders/1klRmSA4dwEpENv8XUMz8Ql_zcIolRLA8?usp=sharing