V termínu od 12. do 19.9. se v chorvatském Umagu na severu Istrijského poloostrova konalo mistrovství Evropy lodní třídy Létající holanďan. Na start se postavilo 70 lodí ze 14 zemí. Účastníky přivítalo v krásném prostředí starobylého města příjemné počasí a v ACI marině dobře připravení organizátoři.
Z České republiky se mistrovství Evropy zúčastnily nejlepší posádky z proběhlého Mistrovství České republiky CZE 21 Hrubý / Houdek, CZE 17 Čáp / Zanker a CZE 11 Storch / Palkovský. Po sobotním příjezdu a rozbalení byly lodě všech účastníků ještě před registrací důkladně proměřeny a zváženy. V neděli navečer pak proběhl velkolepý zahajovací ceremoniál se slavnostním přípitkem. Na první závodní den – pondělí – slibovala předpověď silný vítr. Prognóza se bohužel potvrdila – celý den foukalo silné Jugo nad 15 m/s a po několika odkladech nakonec rozhodčí zrušili rozjížďky pro tento den.
Druhý den – úterý – vál vítr o síle 10-13 m/s Jugo, vlny kolem 1m – ideální jachtařské podmínky pro tři naplánované rozjížďky. Startovní prostor byl cca 3 Nm před Umagem a závodníci vyplouvali na vodu přibližně hodinu před plánovaným startem. První rozjížďka se odstartovala po několika pokusech až na černou vlajku v 12:30 hod. Opakované starty byly pro celé mistrovství typické – velmi precizní závodní komise si pomohla vyvěšením vlajky U pro každý další start. Z českých lodí se nejlépe vedlo posádce lodi CZE 21, která končila po prvním dnu s dojezdy 14, 9, 4 na průběžném 4. místě, posádka CZE 17 byla na 16. místě a CZE 11 byli 26. Na čele startovního pole se usadily posádky favoritů HUN 70 Majtheny / Domokos a NED 26 Kramer / Geelkerken.
Středa – třetí den – slunečno, vítr 8-10 m/s, opět Jugo a stejná trať, 2 naplánované rozjíždky. V rozvlněném Jadranu se nejvíce dařilo posádce CZE 17, která s optimálně nastaveným trimem zajela 11. a 6. místo – celkově se pak posunula na 17. místo, CZE 21 po třetím závodním dnu a 5 odjetých rozjížďkách pak figurovala na průběžném 7. místě.
Čtvrtek – den čtvrtý – opět slunečno, vítr 5-7 m/s opět z jihu – odjeté dvě rozjížďky. Střední vítr provázelo nepolevující vlnění, kdy se v odpoledních hodinách jezdilo ve vlnách vysokých až 1,5 m. Všichni favorité se dobře vypořádali se specifickými podmínkami závodu a vedoucí maďarská posádka si upevnila svou pozici už čtvrtým vítězstvím v rozjížďce. Pořadí v čele závodu se po tomto dnu změnilo pouze na třetím místě, kde posádku ITA 7 vystřídala posádka ITA 10. První a druhé místo si držely posádky HUN 70 a NED 26. Českým posádkám se vedlo proměnlivě, CZE 21 Hrubý / Houdek se propadla o dvě místa na průběžné 9. místo, naopak CZE 17 Čáp / Zanker se posunula na 11. místo. Posádka CZE 11 Storch / Palkovský si pohoršila o jedno místo na průběžné 33. místo.
Pátek – velké finále mistrovství – vítr mezi 3-5 m/s opět z jihu, vlny do 0,5m. Poslední dvě rozjížďky se pro nepřízeň větru přesunuly na záložní okruh cca 6,5 Nm od břehu. Slabý proměnlivý vítr plný změn českým posádkám příliš nepřál a celkově si nakonec pohoršily. CZE 21 Hrubý / Houdek se po nevydařené poslední rozjížďce posunula o další dvě místa dolů na celkové 11 místo, posádka CZE 17 Čáp / Zanker klesla na celkové 14. místo a CZE 11 Storch / Palkovský se umístila na 38. místě z celkového počtu 70 startujících lodí.
Mistry Evropy se stala fenomenální maďarská posádka HUN 70 Majtheny / Domokos následovaná NED 26 Kramer / Geelkerken z Nizozemí, na třetím místě se umístili italští bratři Vespasiani ITA 4.
Závěrečný ceremoniál a předávání cen proběhlo v páteční podvečer. Díky perfektní organizaci a ideálním podmínkám pro jachting na špičkové úrovni se letošní Evropský šampionát určitě zapíše do paměti závodníků jako krásný a těžký závod. Umístění dvou českých posádek do 15. místa dokumentuje velmi dobrou mezinárodní úroveň našich dačmenářů. Je jen škoda, že podmínky z prvních dnů mistrovství nevydržely – pak by výsledky našich reprezentantů byly ještě lepší.
Kompletní výsledky ME jsou zde: http://fd.carbomedia.hr/?page_id=263, foto pak zde: http://fd.carbomedia.hr/?page_id=294
V rámci letošního mistrovství Evropy proběhlo i několik diskusí k organizaci lodní třídy FD v příštích letech. Jedním z důležitých bodů byla otázka povolení velkých spinakrů na FD. Na základě hlasování
jednotlivých národních asociací se drtivá většina členů lodní třídy rozhodla ponechat stávající velikost spinakrů na minimálně dalších 5 let. Dalším bodem projednávání byl již naplánovaný světový šampionát 2017 v Petrohradě – k tomuto bodu se po hlasování rozhodlo, že MS v Petrohradu se uskuteční pouze za předpokladu, že pořadatel zajistí v ceně startovného transport lodí do dějiště závodů z hlavních evropských jachtařských destinací. Jako záložní plán se pak uvažuje o přesunutí světového šampionátu 2017 z Ruska do italského Livigna – v podzimní části sezóny. Při prezentaci příštího mistrovství světa koncem května 2016 na Steinhunde pořadatel počítá s účastí min. 100 lodí.
Nejlepší české posádky již plánují zimní kondiční přípravu a jarní tréningy vč. závěrečného soustředění před mistrovstvím světa na Nechranicích. Další informace k mistrovství světa FD 2016 jsou zde: www.fdworlds2016.com, promo video je pak ke zhlédnutí zde: https://youtu.be/a_7ca1Vu3lE
Mistři Evropy 2015: