Flying Dutchman

Flying Dutchman je lodní třída plachetnic, která vznikla v roce  1951 v Nizozemí. V době svého vzniku znamenala technickou revoluci a byla průkopníkem sportovního jachtingu.  Pouhých devět let po svém vzniku se stala na  třicet let olympijskou třídou – od Říma 1960 do Barcelony 1992. Byla – slovy Franty Starého – opravdovým představitelem své doby.

Flying Dutchman je přeplachtěná dvojposádková loď s genoa kosatkou, spinakrem a kosatníkem na trapézu.

Flying Dutchman neboli Létající Holaňďan prvních 40 let života udával technický směr rozvoje okruhových plachetnic.  Díky své otevřenosti a organizovanosti (má svoji mezinárodní asociaci http://sailifdco.com) umožnila loděnicím si konkurovat, zdokonalovat konstrukci lodě, aplikovat nové materiály a technická řešení a dosáhla vrcholu jednotrupých dvojposádkových nefoilujících lodí.

Flying Dutchman je technická třída umožňující trim pro široké spektrum povětrnostních podmínek.  Patří okováním mezi složité lodě s vysokým počtem ovládacích prvků. Je osazena ne úplně běžnými či neobvyklými prvky jako je zaklonění takeláže, uhlíkový poddajný stěžeň, výškové a stranové nastavení kladek kosatky, nebo předozadní poloha ploutve.

Je vůbec první loďí, na které byl použit vyvažovací trapéz, který umožnil vyvažovaní kosatníka mimo palubu lodi, což umožnilo větší plachty, absenci kýlu a vysokou výkonnost lodě. Další inovací je teleskopická hrazda.

Jak napovídá název lodě,  jízda FDéčka je spíš let než plavba. Drobná nepozornost posádky při silném větru vede k převrácení a ztracení nároku na  dobrý výsledek v rozjíždce.

Výzvou pro kosatníka je pak velká genoa plachta. Chyba kosatníka při obratu proti větru – typicky nevyseknutí otěží – velmi často vede k převrácení lodě. Náročným manévrem na souhru celé posádky je pak halza se spinakrem.

V současnosti se prosazují spíš one-design lodě (např. 49er, Laser, RS), od jednoho výrobce, jehož síla lobby je schopna třídu prosadit na olymiádu a tím si zajistit zajímavé zisky. I proto Létající Holanďan skončil v Barceloně 1992 se svojí olympijskou účastí.

Flying Dutchman má stále své příznivce. Nejvíce v Německu, kde závodí 50 lodí. V ČR se jedná 10 aktivních lodí.

Významné zahraniční závody: Mistrovství světa (různá místa zeměkoule), Kieler Woche, Trofeo Marina Preiss na Lago di Garda.

Poslední 3 dekády dominovali třídě bratři Bojsen-Möllerové z Dánska a Majtheny/Domokos z Maďarska.

V současnosti existují rychlejší a modernější lodě, žádná však není zároveň, elegantní, rychlá a náročná na pilotáž jako klasický Flying Dutchman. Létající Holanďan je otcem moderních plachetnic.

Autor: Ondřej Suchomel, FD CZE 125. Leden 2018