Datum: 8.10.2005 22:24:51
Autor: Pavel Růžička
Klíčová slova: halza, halzování, FD, jibbing, jibing
Požádal jsem jednoho kamaráda závodníka na FD, který již delší dobu žije v USA, aby napsal příspěvek, kde popíše techniku halzování sespinakrem při jízdě po větru. Pavel velice ochotně zareagoval a napsal skvělý článek, kde popisuje jednotlivé činnosti při halzování, krok za krokem.
Byl jsem požádán, abych napsal příspěvek na téma jak dělat halzy (jybes). Nepovažuji se za experta, ale můžu aspoň popsat jak to děláme my. Na FD jezdím od mala, ale závodit jsem začal až před deseti lety. Jak jasné, že mezi rekreační jízdou a závoděním je ohromný rozdíl. Jakmile člověk dostane do hlavy toho závodnického brouka, tak už nemyslí na nic jiného, než jak to udělat, aby loď jela rychleji. Nejde jen o správné vytrimování, velkou součástí úspěchu jsou právě obraty, réčka a jyby. (Taktiku do toho teď nechci plést.)
Za těch deset let jsem měl možnost se setkat se skvělými jachtaři z celého světa a pochopitelně jsem se snažil od nich něco naučit. Většina z nich jsou velmi vstřícní a navzájem si hodně pomáhají. A to nemluvím jen o závodnících tady ve státech, stejné je to na mezinárodních regatách, hlavně na mistrovství světa. Halzy (jyby) jsou pochopitelně dost důležitým manévrem. Pokud je máte natrénované, můžete s nimi hodně získat, pokud ale něco nevyjde jak má, může to být katastrofa, někdy končící cvaknutím. Nemusím se snad ani zmiňovat o tom, že perfektní sehranost mezi kormidelníkem a kosatníkem není nikdy k zahození.
Od té doby co FD převzalo větší spinakr, to bylo někdy v roce 1995, tak se halzy (jybes) trochu změnily. Při trojúhelníkové trati, při halzování z bočáku na 3 plachty na bočák na 3 plachty, dnes už skoro nikdo netočí s kosatkou. Důvodem je právě větší spinakr. Každý ví, že naplněný spinakr je důležitější než kosatka. Většina lidí kosatku těsně před obratem sroluje. Jak těsně, to už je jen otázka toho, jak rychle se cítíte, jak rychle myslíte, že neuděláte chybu. Pokud si nejste se sebou příliš jistí, konzervativnost není nikdy na škodu, ztráta je tak většinou menší, než kdyby jste zkazili jybe samu o sobě, např. přetočením spinakru, upuštěním otěže spinakru pod špičku lodě, „vařením špaget“ v kokpitu atd., atd., dál už to určitě znáte.
Tak jak to děláme my.